Is jouw bezoeker een couch potato?

Stel dat je je website eens bekijkt door de ogen van je bezoeker. En ik snap dat dat best wel moeilijk kan zijn, maar probeer het toch maar. Hoe ziet je bezoeker je website dan? Heeft hij of zij direct door wat hij moet doen? Is het intuïtief duidelijk wat er van de bezoeker verwacht wordt? Is er iets te doen voor je bezoeker? Of mag hij of zij als een soort ‘couch potato’ content consumeren? En wat wil jij dat je bezoeker op je website doet?

Soms kom je een website tegen (nee, ik ga geen voorbeelden noemen) waarbij je echt de weg kwijtraakt. Je hebt geen idee wat je er moet doen of wat er van jouw verwacht wordt. Er is geen duidelijke call to action, geen duidelijke opdracht aan jou als bezoeker en het is je al helemaal niet duidelijk waar de website over gaat. Grote kans dat de website vooral mooi is, maar niet doelgericht.

Beauty is in the eye of the beholder

Een mooie website is vooral dat: mooi. Grote kans dat jij hem niet eens mooi vindt, maar de volgende bezoeker zal er misschien met open mond naar kijken. Dat is het nadeel van mooie websites: de helft vindt hem prachtig, maar jij, bezoeker van die zogenaamd mooie website, vindt het vooral storend dat je niet weet wat je moet doen en je klikt de website zo snel mogelijk weg. Op naar de volgende die je wel vertelt wat je wil weten.

Heb ik je nu aan het denken gezet over je eigen website?

Mooi, dat was precies de bedoeling. Want als je naar je eigen website kijkt, wat zie je dan? Vooral een mooie website of een website die mensen intuïtief naar het doel brengt dat jij voor ogen had en nog steeds hebt. Wat kan zo’n doel zijn?

  1. mensen op je nieuwsbrief krijgen
  2. een aankoop laten doen
  3. informatie (of een blog) lezen
  4. een afspraak laten maken in je agenda
  5. een quiz doen
  6. een vragenlijst invullen

Misschien heb jij nog wel een heel ander doel voor jouw website. Dat is allemaal mogelijk. Maar bereiken ze dat doel ook? Blijven mensen lang genoeg op je website om ook daadwerkelijk het doel te bereiken?

Couch potato versus interactieve bezoeker

Is jouw bezoeker een couch potato? Hangt hij of zij achterover op de bank met zijn of haar tablet voor de neus en consumeert hij of zij de inhoud passief? Ik kan je nu vertellen: dat blijft niet hangen. Mijn ervaring als docent in het voortgezet onderwijs heeft me geleerd dat pubers vooral willen doen en liever zo weinig mogelijk luisteren naar de docent (kan ook aan mij gelegen hebben). Maar zo geldt dat ook voor je bezoeker: ze willen graag iets doen op een website. En dat kan al zo simpel zijn als een voor-na-foto die laat zien wat jij voor resultaat boekt als je een keuken renoveert. Of hoe een huis eruit zag voordat jij het opknapte en wat jij voor prachtigs hebt neergezet.

Of als je een restaurant hebt, kan het bijvoorbeeld al heel waardevol zijn als je lunch- en dinerkaart in een pop-up verschijnen, zonder dat je van de site wordt weggeleid omdat er een pdf in een nieuw tabblad opent.

Kortom, je wil mensen zo lang mogelijk op je site houden en ze een heerlijke beleving geven. En dat is waarom de bezoeker het belangrijkste onderdeel is van jouw website. Wil je hier meer over weten? Boek een afspraak in mijn agenda (bovenaan mijn website of op deze link) of klik op die grote knop hieronder!

    Meer weten of vragen?

    Ben je geïnteresseerd geraakt door dit blog? Stuur me een berichtje en help je verder!

    0 reacties

    Een reactie versturen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    ×

    Klik op de foto om WhatsApp te openen op je mobiel of computer en stuur mij een berichtje!

    × Hoe kan ik je helpen?