#50books is een initiatief van @petepel. Hij stelt iedere week een vraag over een boek die je naar eigen inzicht mag beantwoorden. Deze week vraag 6: ben jij een muzieklezer?

Luisteren tijdens het lezen? Muzieklezen? Het lezen van muziekteksten? Voor mij valt dit allemaal onder leesluisteren.
Blokfluit
Vroeger, toen ik nog een klein drspeetje was, speelde ik niet onverdienstelijk blokfluit. Ik kon dus muzieknoten lezen, ik zag de muziek voor me in de noten op het balkje. Toen ik veertien werd, was blokfluit niet stoer en stopte ik ermee. Zo af en toe verlang ik er nog wel eens naar terug, maar een jaren vijftig huis is best gehorig: misschien moet ik maar doedelzak proberen ;). 
Boeken lezen
Vroeger, toen ik een iets groter drspeetje was, studeerde ik Nederlands. Tijdens het lezen van de verplichte boeken had ik altijd de radio aan staan. Ik kon niet tegen de stilte om me heen. Bang voor de gedachten in mijn hoofd, bang dat ik iets engs zou denken. De radio leidde mijn gedachten af terwijl ik de teksten las, mijn theorie leerde en mijn werkgroepen voorbereidde.
Tegenwoordig kan ik makkelijker lezen zonder radio aan. De gedachten in mijn hoofd maken mij niet meer bang. Ik kan ze aan, ik ben echter nog niet zo ver dat ik ze verwelkom. Gelukkig kan ik me inmiddels meer concentreren op een boek en word ik bijna niet meer afgeleid door mijn vreemde hersenspinsels en -kronkels.
Muziekteksten
Heerlijk: uitpluizen en analyseren waar een liedtekst over gaat. Laatst eens goed zitten luisteren naar de songtekst van Don’t stand so close to me  van the Police:
Young teacher the subject of schoolgirl fantasy
She wants him so badly, knows what she wants to be
Inside him there’s longing, this girl’s an open page
Book marking, she’s so close now, this girl is half his age
Don’t stand, don’t stand so, don’t stand so close to me
Don’t stand, don’t stand so, don’t stand so close to me
Her friends are so jealous, you know how bad girls get
Sometimes it’s not so easy to be the teacher’s pet
Temptation, frustration, so bad it makes him cry
Wet bus stop, she’s waiting, his car is warm and dry
Refrain
Loose talk in the classroom to hurt they try and try
Strong words in the staff room, the accusations fly
It’s no use, he sees her, he starts to shake and cough
Just like the old man in that book by Nabokov
Refrain
httpv://youtu.be/KNIZofPB8ZM
Er wordt niets expliciets gezegd, maar de beschuldigingen vliegen wel rond in het derde couplet. Hij heeft vast iets ‘raars’ gedaan in het tweede couplet…
Mijn vermoeden is dat het boek van Nabokov dat hier bedoeld wordt, het boek Lolita is: een veertigjarige intellectueel valt voor een jong meisje. Het boek werd bestempeld als pervers en Nabokov was een pornograaf. Het boek kwam uit in 1955; de single in 1980. Zulke dingen analyseren is echt mijn ding echt ontzettend leuk!
photo credit: Shelley Freedman via photopin cc

5 Reacties

  1. carel de mari

    het is toch concentratie, ik moet niet afgeleid worden, jij liet je door je eigen gedachten afleiden.

    Antwoord
    • drspee

      Ja, dat klopt. Soms moest ik een zin wel vijf keer opnieuw lezen voor hij doordrong, omdat mijn gedachten me lastigvielen. Tenminste, zo dacht ik er toen over. 🙂

      Antwoord
  2. Linda Kwakernaat

    Lol dat moet ik nog regelmatig, een zin vijf keer opnieuw lezen! *mahaaammm*
    Dus jij leest ook songteksten!

    Antwoord
    • drspee

      Ja! Songteksten lezen vind ik leuk. Je leert nog eens wat, zoals van Nabokov. Wist je bijvoorbeeld dat Hotel California van The Eagles waarschijnlijk over Hollywood gaat en helemaal niet over een gevangenis… 😀

      Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. #50books vraag 26: daar zit muziek in » Tekstbureau DrsPee - […] heb hier al eens eerder iets over geschreven. Ook in het kader van […]

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *