Logo_InternetbureauDrsPee
WhatsApp
Telefoon

‘Bloggen als een pro’ – een leesverslag

door | 30 maart 2013 | Bloggen, Boeken, Overige | 5 reacties

Dit boek gaat dus níét over vorm, inhoud, trucjes, budgetten of het nieuwste blogdesign. (blz. 12)

Gelukkig. Dat vind ik namelijk zo smaakgebonden en portemonnee-gebonden. Iedere blogger heeft zijn eigen smaak en (financiële) mogelijkheden. Fijn dat Elja Daae ons niet de les leest. Het gaat wel om authenticiteit, focus en toewijding. Ik lees verder.
Authenticiteit
In dit hoofdstuk krijg je veel voorbeelden van hoe je authentiek kan zijn. Elja noemt hier voorbeelden van websites, taalgebruik en aanspreekvormen om de afstand naar de lezer te overbruggen. Ook geeft ze aan dat je niet al je zieleroerselen hoeft bloot te geven, als je maar wel iets van je persoonlijkheid in je blog meegeeft. 
Ook passie is belangrijk. Passie hoeft niet per se enthousiasme te zijn. Passie is volgens Elja ook te zien in het taalgebruik en details en nog een aantal andere zaken die ik niet zo goed in een woord kan samenvatten. (Ja, ik kan dat wel, maar er moet natuurlijk wel wat te lezen overblijven, anders kan ik hier net zo goed het boek gaan zitten overtypen en ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat Elja en haar uitgeverij dan boos op mij worden ;-))
Ook expertise wordt door Elja genoemd als kenmerk van authentiek zijn. Je deelt kennis en dat is altijd mooi, vind ik. Help je medemens, dat is goed voor je karma, toch?
Focus
Bij het hoofdstuk focus aangekomen, moet me eerst iets van het hart. Focus is voor mij wel een dingetje. Ik ga vaak van de hak op de tak. Mijn blog is een blog van samenraapsels uit allerlei facetten van mijn leven: mijn werk, mijn persoonlijkheid en mijn fantasie. De enige focus (of rode draad, zo je wil) is dus mijn leven. Het geeft wel een rond plaatje van mij en wat ik doe, maar een echte focus zoals ik denk dat Elja dat bedoelt, heb ik met dit blog niet. Ik lees verder.
Ik had me vergist: zelfs mijn blog heeft focus zoals het bedoeld wordt in het boekje. De rode draad is alles waarvan ik denk dat het de rode draad kan zijn. Mijn tagline geeft aan waar mijn blog over gaat: mijn leven. Ha, dus heb ik toch focus!
Straks ook nog maar even mijn ‘Over mij’-pagina aanpassen met de tips. Wil nog even iets over dit blog neerzetten voor de lezer die misschien in de war raakt.
Toewijding
Op mijn school hangt een briefje aan de muur: “80% of success is showing up”. Toewijding is bij alles wat je doet belangrijk, dus ook bij bloggen. Succes is eigenlijk gewoon keihard werken. Geen kortere wegen. Mooie tweet daarover:

Door energie en tijd in je blog te stoppen en nog heel veel meer (zie mijn eerdere opmerking over boze Elja/uitgeverij) kún je succesvol worden.
Elja spreekt ook over het automatiseren van verspreiding. Hier ben ik het niet mee eens. Facebook laat ik automatisch bijwerken met if this than that, maar LinkedIn, Twitter en Google+ doe ik handmatig. Waarom? Google+ heeft geen api die toestaat dat je automagisch op het netwerk publiceert en Twitter houd ik liever zelf in de hand. Ik heb gemerkt dat “Nieuw blog: titel – URL” minder goed werkt, dan als ik een stukje uit mijn tekst neerzet met de link erbij.
Maar ok, ik lees weer even verder.
Continuïteit en kwaliteit. Twee begrippen die misschien dicht bij elkaar liggen of juist hemelsbreed van elkaar verwijderd zijn. Continu bloggen geeft lezers de verwachting dat er op gezette tijden een update geplaatst wordt. Kwaliteit laat zien dat er energie en toewijding in een post gestopt wordt en wat mij betreft ook veel geduld. Ik kan vaak niet wachten om op de ‘publiceer’-knop te klikken.
Gaat kwantiteit ten koste van kwaliteit? Ik denk het niet:

Kwaliteit en kwantiteit: als jij met plezier en passie blogt, jezelf bent en er voldoende energie in stopt, gaat dat succes er komen (blz 137)

Elja Daae: Bloggen als een pro, in 60 minuten. Uitgeverij Haystack. 2013.
Bron: Frankwatching

Meer weten of vragen?

Ben je geïnteresseerd geraakt door dit blog? Stuur me een berichtje en help je verder!

5 Reacties

  1. Raymond

    Mooi leesverslag! Het leuke aan het boek van Elja is dat ze vooral haar eigen passie en enthousiasme probeert over te brengen. De tips zijn eigenlijk niet meer dan handvaten waar je als blogger nog steeds je eigen weg mee moet zoeken. Om je te laten nadenken over het waarom denk ik.
    Bloggen met een doel voor ogen, hoe generiek of persoonlijk ook, is denk ik het enige wat alle (goede) blogs met elkaar gemeen hebben. Dat mag je focus noemen of rode draad maar zolang je het zelf maar weet 🙂

    Antwoord
  2. Elja

    Haha. Het moet toch wel heel gek worden, wil ik boos op jou worden zeg!? 🙂 Dank voor een prachtige recensie!!

    Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. Review: Zet je zaak op de kaart - Elja Daae - Tekstbureau DrsPee - […] tweede boek in de zestig minuten serie van Frankwatching en Haystack. Anderhalf jaar na het eerste boek, Bloggen als…

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest