Hoe bouw je een plot op?
Een plot is de belangrijkste lijn van je verhaal. Dit is de rode draad waar je verhaal om draait, de centrale vraag, of het centrale probleem. In boeken als Game of Thrones of soaps als Goede Tijden, Slechte Tijden zie je vaak meerdere verhaallijnen die elkaar kruisen of zelfs overlappen maar over het algemeen hun eigen koers varen.
Er zijn verschillende mogelijke plots te bedenken. De klassieke structuur is de drie-actstructuur. In deze structuur zie je drie delen: de set-up, de confrontatie en de ontknoping.
In het eerste deel zie je de aanloop naar het conflict ontstaan. Het tweede deel gaat over het conflict zelf en het derde deel behandelt de oplossing van het conflict. Als het om een boekverfilming gaat, dan is het boek zelf zo’n 90 tot 120 pagina’s lang. Overigens is het belangrijk dit niet als zaligmakend of als dwangbuis te zien.
Een andere manier van kijken naar een plot is om het te beschouwen als het skelet van je verhaal. Als je de plot gaat uitlijnen, dan is het belangrijk om te kijken naar het geraamte.
Opbouw van de plot
De plot begint meestal met de expositie: hier worden de belangrijkste personages geïntroduceerd. Via actie en dialogen wordt het plot verder ontwikkeld en uiteindelijk tot een climax gebracht waarbij de hoofdpersoon door het oplossen van conflicten of interne worstelingen zijn doel bereikt. Of niet.
Een boek bestaat meestal uit meerdere conflicten of obstakels die de hoofdpersoon moet oplossen om zijn doel te bereiken. Kijk maar naar het verhaal van Sneeuwwitje en de zeven dwergen.
De boze koningin probeert Sneeuwwitje in sommige verhalen te vermoorden door eerst een lint heel strak aan te trekken om het middel van het prinsesje. De dwergen zien het en knippen het lint los, waardoor ze weer gaat ademen. De tweede keer komt ze met een giftige kam die het prinsesje in haar haren stopt en die zo het gif verspreidt. De dwergen redden Sneeuwwitje weer door met een tang de kam uit het haar te halen.
Maar de derde keer lukt het niet. De appel is niet zichtbaar. In sommige verhalen kust een prins haar wakker, in andere verhalen struikelen de soldaten van de prins en schiet het stukje appel uit haar keel.
De plot is hier een drietrapsraket: tot drie keer toe probeert de koningin haar stiefdochter te doden, maar tot drie keer toe lukt het niet. Sneeuwwitje overwint de boze krachten van haar stiefmoeder door de hulp van de dwergen en de prins. Soms heeft een hoofdpersoon een beetje hulp nodig.
Want Sneeuwwitje is een beetje ongeëmancipeerd
Ze kan niets zelf. De andere personages helpen haar te overleven. Het zou wat zijn als Sneeuwwitje zelf had bedacht dat ze ook het raam niet mocht openen. Dan had de koningin iets anders moeten verzinnen. Kortom: je personage moet zich wel aan zijn karakter houden, ook al heb jij in de plot geschreven dat de prinses het raam ook niet open doet en de koningin dan door de schoorsteen de appel naar binnen gooit.
Heb jij al en verhaal in je hoofd?
En weet je niet hoe je verder kunt? Dan kun je eens kijken of deze twee tips je verder helpen.
- Bedenk eerst of je een intern conflict wil laten overwinnen door je personage of dat je een conflict tussen twee personages wil beschrijven.
- Komt je plot te snel tot ontwikkeling? Verzin er dan een paar complicaties bij.
Wil je meer weten? Schrijf je in voor workshop Structuur van je boek en je hebt in zes weken het geraamte van je boek opgezet.
Meer weten of vragen?
Ben je geïnteresseerd geraakt door dit blog? Stuur me een berichtje en help je verder!
0 reacties