Wie is Jos Burgers? Jos burgers kun je herkennen van onder andere Eén fan per dag, Thuis ben ik niet zo leuk en Geef nooit korting. Burgers is dus auteur van een aantal managementboeken en professioneel spreker. Hij is voornamelijk gespecialiseerd in onderwerpen die betrekking hebben op klanten. Hij is zijn werkzame leven begonnen in verkoop en marketingfuncties en via avondstudies maakte hij kennis met het vakgebied marketing. Zijn boeken zijn niet zo dik en hij heeft er een reden voor. Dat is namelijk dat hij er geen behoefte aan heeft om de theorie ook in zijn boeken te bespreken. Als je dat wil weten, lees je dat maar in andere boeken. De wet van snuf. Wat je geeft krijg je terug is daarom ook een dun boekje.
De samenvatting van dit boek.
De royalty’s van dit boek gaan naar de stichting Hulphond Nederland.
Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat je geeft, krijg je terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat. Het helpt ons om onze omgeving op een positieve manier te beïnvloeden. Zodat we succesvoller zijn, thuis en op het werk. Toch zijn er maar weinig mensen die de kunst van het geven echt beheersen. Dit boek brengt daar verandering in. In De Wet van Snuf beschrijft bestsellerauteur Jos Burgers op een prikkelende manier waarom goede relaties beginnen met geven. Aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden belicht hij de 26 belangrijkste manieren van geven. Hij laat bovendien zien welke voorwaarden en risico’s eraan zijn verbonden, en wat het uiteindelijk oplevert. Wie snel meer succes wil boeken, privé of zakelijk, begint dus met De Wet van Snuf.
Jos heeft een hond genaamd Snuf en die hond is eigenlijk altijd vrolijk. Dus wie krijgt er meer knuffels als Jos thuiskomt: zijn vrouw Julia of zijn hond? Daarbij moet je weten dat Julia niet altijd blij is als Jos thuiskomt (zijn woorden). Dat is een beetje zijn opening. Het boek heb ik geluisterd en het bestaat uit drie delen. Het is eigenlijk vooral voor mensen die al geloven in geven dat geven loont.
Wat is nu de Wet van Snuf?
In deel één vertelt Burgers waarom je zou moeten geven. Het verband tussen knuffelen en de vrolijke Snuf is duidelijk: wat je geeft, krijg je terug. Dus als de hond altijd kwispelend op Jos af komt lopen dan krijgt die de knuffel, als Julia niet kwispelend op hem afkomt. Je kunt de Wet van Snuf dus inzetten om meer te krijgen, bijvoorbeeld succesvol worden in je werk. Iets heel simpels, wat je dan kan doen volgens Burgers is een potlood meesturen met een enquête, want dan heeft iemand al iets in zijn handen om die enquête meteen mee in te vullen.
Wederkerigheid, dat lees je ook al bij Seven habits of highly effective people van Stephen Covey. Dat noemt hij de morele bankrekening: als jij iets geeft, dan krijgt de ander een morele schuld bij jou. Dat zou dus betekenen dat hij die morele schuld zou moeten inlossen, liefst zo snel mogelijk, en dat betekent dat je dus iets terug gaat krijgen. Nou is het natuurlijk niet de bedoeling dat jij gaat geven om terug te krijgen, in ieder geval niet met die intentie met die persoon. Het is vooral belangrijk dat je eerst zaait en dan oogst.
Jos gaat ook verder in op de spirituele wetten en van Deepak Chopra en hij haalt hierbij ook Invloed van Cialdini aan. Het is ook iets heel boeddhistisch. Als je iets positiefs aandacht geeft bijvoorbeeld, dan krijg je dat ook terug. Geven begint vooral met gunnen. Het belangrijkste is dan ook dat je meer geeft, dan dat je neemt. Wie iets gedaan wil krijgen van andere mensen, zal eerst het evenwicht moeten verstoren. Dat betekent dat jij de ander een morele schuld moet geven. Ik geef jou deze review en jij zal wellicht op termijn denken, dat is een interessant boek, dat ga ik kopen en je klikt op de link. En dan krijg ik een heel klein beetje compensatie door middel van de affiliate link naar bol hieronder.
Een ander bekend voorbeeld is bijvoorbeeld van Arjan Erkel. Erkel werkte bij Artsen zonder Grenzen en hij is ontvoerd geweest. Wat heeft hij nu gedaan om niet vermoord te worden? Hij heeft een relatie gelegd met zijn ontvoerders: hij is bezig geweest om echt contact te maken, verbinding te zoeken, een relatie op te bouwen waardoor die ontvoerders het steeds moeilijker vonden om hem te vermoorden.
Overigens is het wel belangrijk dat je iets geeft wat de ander waardeert. Een cadeau is pas een cadeau als de andere dat als zodanig ervaart. Een ongevraagd advies kan bemoeizuchtig zijn of als te nieuwsgierig worden ervaren. Dus voordat je iets gaat geven, moet je dus jezelf in die persoon verplaatsen, en dat is een vaardigheid. Dat kun je leren. Bedenk of die persoon het fijn vindt om wat jij wil geven te krijgen.
“Geven is voor sukkels nemen is beter”
Er zijn natuurlijk altijd mensen die zeggen: Geven is voor sukkels nemen is beter. Er zijn drie voordelen van geven.
- Er is een direct effect. De mentale schuld die ontstaat wil je zo snel mogelijk vereffenen en daardoor doe je vaak iets positiefs terug. Je geeft vertrouwen, vertrouwen geven is waardering krijgen.
- Het tweede een indirect effect. In de toekomst kun je dan ongestraft iets nemen: je bouwt tegoed op
- Het derde effect is dat er een positief beeld ontstaat over jou. Je bent sympathiek, het is knap wat je hebt bereikt en mensen denken niet dat je heel veel geluk hebt gehad of dat je een leuke kruiwagen hebt gehad die je op die plek gebracht heeft.
Wegen de voordelen van geven op tegen de risico’s? Dat mag je helemaal zelf bepalen.
In het tweede deel geeft Jos een alfabet en in dat alfabet geeft hij aan hoe je kunt geven en dat zijn allemaal werkwoorden. Dus je kunt flexibiliteit tonen, geduld tonen. Hij noemt daar ook het voorbeeld van Zappos. Dat is een een een bedrijf waar klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staat. Zo kan een klantenservice gesprek bij Zappos bijvoorbeeld gewoon negen uur duren. Dat is het record. Bij de meeste klantenservices mag een gesprek maximaal drie minuten duren. Bij sommige klantenservices gooien de medewerkers de haak erop als het gesprek langer duurt. Dan zeggen ze daarna dat de verbinding per ongeluk werd verbroken. Een ander voorbeeld is jezelf zijn. Er zijn mensen die om de haverklap roepen: “Zo ben ik nu eenmaal!” Die zijn irritant volgens Jos en dat legt hij verder uit in zijn verhaal.
In deel drie gaat Burgers in op wanneer is iets een cadeau? De ontvanger bepaalt dit aan de hand van een aantal zaken:
- Is het persoonlijk en is het van betekenis, dus stem je cadeau af op op op te ontvanger?
- Is het oprecht en onvoorwaardelijk dus heb jij geen bijbedoelingen bij wat je geeft.
- Geef onverwacht, Geef meer dan dat je beloofd hebt te geven en zorg dat dit ook weloverwogen is en op basis van persoonlijke situatie.
Het is een kunst om te geven en oefening baart kunst.
Hoe ga je nu inspiratie vinden om te geven?
- Laat je inspireren, zoek rolmodellen. Wie vind jij mooi? Denk bijvoorbeeld dan ook Oprah WInfrey. Die gaf haar publiek vaak een cadeautje: dan mocht het publiek onder hun stoel kijken.
- Gebruik anderen als een spiegel. Is het zo dat jij iets gegeven hebt waar de ander blijven wordt, of zie je dat de glimlach niet verder komt dan z’n mond? Durf te vragen hoe je beter wordt in de kunst van het geven. Wat had de ontvanger dan willen hebben? Kritiek en feedback krijgen is een cadeau voor jouzelf. Zeg altijd: “Dank je wel,” of je het cadeautje nou uitpakt of niet.
Mijn oordeel
Ik sta zelf heel erg achter het principe van de Wet van Snuf. Ik probeer ook zo veel mogelijk te geven aan mensen, natuurlijk niet tot in het oneindige, maar wel op een persoonlijke manier. En daarvoor probeer ik me dus altijd in te leven in mensen met behulp van die zesentwintig werkwoorden. Die vind ik af en toe wel een beetje vergezocht, maar op zich, er zit wat in.
Ik heb het luisterboek geluisterd is. Ik heb niet echt gelezen, maar als je het luisterboek doet, speel het dan maar op dubbele snelheid af, want Jos Burgers praat vrij langzaam. Het is hem kennelijk verteld dat hij heel duidelijk en rustig moet spreken. Dat heeft hij ook gedaan. Maar als jij goed kunt luisteren, je goed kunt je concentreren, dan kun je dit boekje dus op dubbele snelheid afspelen en nog steeds begrijpen wat er gebeurt.
Moet je dit boekje nou kopen? Vind jij dat je te veel neemt en je wil eigenlijk overstappen naar geven? Ja, dan zou ik het kopen. Ben jij al vooringesteld op geven? Koop het dan ook, want dan leer je ook in het tweede deel hoe je kunt geven zonder dat je over je eigen grenzen heen gaat. Ik denk dat Jos Burgers weer een heel interessant boek geschreven heeft met veel humor. Draag je goede doelen een warm hart toe? Koop het dan omdat de opbrengsten naar de Stichting Hulphond gaan.
0 reacties