Review: zaaddodende zinnen en neuromarketing

door | 18 augustus 2017 | Boeken | 2 reacties

Overtuigen met neuromarketing in 59 minuten - DIon van der Vaart

Vooraf had ik geen idee wat neuromarketing kon zijn. Ik wist wel dat het te maken moest hebben met de zenuwen of met de hersenen of een combinatie daarvan. Ik wilde wel weten hoe ik mensen moet overtuigen om mijn workshops te kopen. Toen ik het boekje binnenkreeg, vielen mij gelijk twee dingen op.

Het eerste wat opviel, was dat er nu 59 minuten in de titel stond. Dit boekje zit in de Frankwatching 60 minuten-serie dus dan vallen die 59 meteen op. En ook zag ik op de snee iets afwijkends: er zit een zwarte bladzijde in het boek! Meteen bladerde ik ernaar toe. Ik las en dacht: dit snap ik niet. Ik moet het hele boek lezen. En dat deed ik. Ik was nieuwsgierig genoeg om het in een ruk uit te lezen. Waarom zat die zwarte bladzijde er nou in?

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is een wetenschappelijk onderzoeksgebied waarbij EEG’s en MRI’s hersenactiviteit meten bij het zien van reclame. Men kijkt naar welke gebieden in de hersenen oplichten en welke delen beter doorbloed raken om te bepalen welke marketingactiviteiten werken. Of zoals Dion van der Vaart het omschrijft:

[…] neuromarketing legt daarom […] onze echte verlangens en voorkeuren bloot

Het boekje bestaat uit drie delen: comfortabele content, compromisloze conversie en creatieve customer journey. Deze drie delen zijn weer onderverdeeld in hoofdstukjes waarvan je de titels zeker niet cliché kan noemen. Denk aan titels als ‘Zaaddodende zinnen’, ‘Daten met struisvogels’ en ‘Haat aan huisstijlgeilheid’. Allemaal titels die al direct mijn aandacht trokken.

De drie delen

In het eerste en tweede deel bespreekt Van der Vaart het belang van content en dat die comfortabel moet zijn. Hij bedoelt daarmee dat het makkelijk moet zijn door het gebruik van makkelijke woorden. Je moet de klant een fijne ervaring geven zonder clichés en vooral zijn limbisch (reptielen)brein aanspreken. Het gevoel is belangrijk, dat moet je aanspreken, niet de ratio. Hij laat zien hoe je potentiële klanten naar het einddoel krijgt: jouw product of dienst of kennis kopen. En passant geeft de schrijver ook nog tips voor mannen op Tinder (niet glimlachen).
Het derde deel is een samenvatting van deel één en twee. Daarin geeft Dion van der Vaart ook nog een stramien voor succes. Hij legt de zwarte bladzijde uit en ook het gebruik van de 59 minuten in de titel. Als je dat wil weten, moet je het boek ook maar lezen. Overigens is dat geen straf. Ik zat af en toe echt te lachen: om de titels, om de verrassingen in de tekst en om hoe simpel het eigenlijk is om mensen te overtuigen.

Conclusie

Van der Vaart maakt in ieder geval geen cliché inhoud. Hij maakt gebruik van leuke voorbeelden, bijvoorbeeld over de glimlach van Coolblue, en schuwt het niet om te zeggen waar het op staat door het gebruik van woorden die je normaal gesproken volgens mij niet in marketingboeken tegenkomt, bijvoorbeeld de al eerder genoemde ‘huisstijlgeilheid’.
Ik ben volledig in de val getrapt: een zwarte bladzijde, 59 minuten en ook nog een inhoudsopgave die een glimlach om mijn lippen bracht. Neuromarketing werkt dus echt: ook in boeken.
[bol_product_links block_id=”bol_5995e92f02c15_selected-products” products=”9200000074668487″ name=”review” sub_id=”frankwatching60min” link_color=”AD232C” subtitle_color=”683C26″ pricetype_color=”EF9B4B” price_color=”AD232C” deliverytime_color=”683C26″ background_color=”FFFFFF” border_color=”683C26″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”0″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Andere reviews die ik schreef voor deze serie:

Ik heb dit boek gratis gekregen van uitgeverij Haystack, maar dat heeft in geen enkel opzicht mijn mening over het boek beïnvloed. De link naar het boek is een affiliate link. Dat betekent dat ik een beetje geld krijg als jij dit boek of een ander boek via deze link koopt.