Reclame ~1) Advertentie 2) Aanbevelende aankondiging 3) Aanprijzing van een product 4) Aanbieding 5) Aanprijzing 6) Aanprijzing van een artikel 7) Beklag 8) Bezwaar 9) Bezwaarschrift 10) Een klacht over die promotie (crypt.) 11) Ingezonden mededeling 12) Klacht 13) Middel om kopen te bevorderen 14) Openlijke aanprijzing 15) Publieke aanprijzing 16) Promotie.
Ik mis Loeki. Het leeuwtje dat vroeger de reclame opleukte met korte stop-motion filmpjes en het meest bekende kreetje: “Asjemenou!”
Loeki de Leeuw was een begrip in de reclame bij de publieke omroep. Wikipedia meldt dat Loeki de reclameblokken vergezelde van 1972 tot 2004. We moeten het dus al elf jaar zonder dit grappige diertje stellen.
De originele pop was, wederom volgens Wikipedia, gemaakt van hout en stof en zo’n 25 cm hoog. Van 2005 tot 2012 was Loeki te bewonderen in Carnival Festival van de Efteling. Nu is Loeki te vinden in het museum op het Mediapark in Hilversum bij beeld en geluid.
De beste reclame krijgt een Gouden Loeki
Dat is de prijs die naar Loeki is vernoemd. En natuurlijk de Loden Leeuw van het programma Radar voor de meest irritante reclame.
Zonder het leeuwtje is de reclame irritant, langdradig en niet grappig. Loeki was altijd een welkome afleiding tussen de reclames door.
De leukste reclame vind ik de reclame met de man die te horen heeft gekregen dat hij een drieling krijgt en dat zijn dochtertje rondspringt en roept: “Het zijn er drie hè, papa! Drie, drie drie!”
Ik vraag me af: wat vind jij van de reclame? Laat je je overtuigen en ren je zo snel mogelijk naar de winkel om het artikel te kopen? Kun jij een reclame noemen die je echt leuk vindt (of eentje die de loden leeuw mag winnen)? Of gaat bij jou de reclame het ene oor in en het andere uit? En mis jij Loeki ook? Ik ben weer benieuwd naar je antwoord. Laat het hier achter!
#WOT: betekent Write on Thursday. Iedere donderdag verschijnt er een woord waarover je iets kunt schrijven, vloggen of ploggen. Laat een link achter naar je eigen blog onder het woord van die week zodat iedereen mee kan lezen.
De #WOT is bedacht door Karin Ramaker. Daarna is het overgenomen door Irene van Putten en Hendrik-Jan de Wit.
Reclame, ik gedoog het doorgaans en soms is het zelfs goed voor een glimlach. Maar niet als reclamemakers er met mijn muziek vandoor gaan! Lees alles hierover in http://blog.stephankoopmans.nl/wot-36-reclame
Ha leuk onderwerp weer… Daar kan ik wel even op losgaan: https://mywebmistress.wordpress.com/2015/09/03/wot-deel-36-reclame/
http://wp.me/p5Ubpg-1Jq en daar maak ik verder geen reclame voor
Ik mis Loeki ook!