Nederland leest, 50books

Nederland leest, 50booksLezen, het is steeds meer een zorgenkindje. Dat zie je aan het verdwijnen van steeds meer bibliotheken, aan de weerzin van scholieren om te lezen en aan het tv-programma Zeg eens B. Analfabetisme neemt hand over hand toe door het gebruik van gadgets en andere vluchtige media zoals de tv en de spelcomputer. Ja dit is kort door de bocht, maar volgens mij heeft het er wel mee te maken. Waarom zouden er anders initiatieven zijn zoals Nederland leest en tv-programma’s zoals Zeg eens B?
Als docent Nederlands merkte ik al dat leerlingen lezen saai vinden: wat ze er precies saai aan vinden, kunnen ze niet vertellen. Ik denk dat het voornamelijk ligt aan het feit dat er geen bewegend beeld is en dat er geen interactie mogelijk is. Ook vermoed ik dat de concentratieboog van leerlingen steeds korter wordt, juist door de vluchtigheid van de media. Het gaan zitten met een boek en dat een paar uur achter elkaar lezen, of maar een uur of zelfs een half uur, is onmogelijk geworden.
Door de aanwezigheid van visuele input, die afwezig is in boeken, zijn kinderen en scholieren niet meer in staat om zelf te bedenken hoe iets eruit ziet. Ik merk dat zelf al door bijvoorbeeld zoiets simpels als de verfilming van Harry Potter. Ik had in mijn fantasie een heel ander beeld van Harry Potter dan hoe hij er in de film uitzag. Inmiddels is het plaatje van de film over mijn eigen plaatje geschoven en ik kan mijn eigen plaatje niet meer terughalen.

Nederland leest dus niet meer

Nu generaliseer ik natuurlijk enorm. Er zijn gelukkig nog heel veel mensen die wel lezen, gezien het aantal boekbloggers dat ik volg. En daar ben ik blij om. Het zou alleen zo mooi zijn als ook scholieren weer gingen lezen.
In de huiswerkbegeleiding die ik nu iedere dinsdag geef, probeer ik leerlingen te stimuleren om te lezen. Eén van de leerlingen moest een boek lezen, maar kon geen leuke boeken vinden. Ik heb hem aangeraden een boek te zoeken dat bij zijn interesses past en dat dan langzaam uit te bouwen. Ook een ander meisje heb ik boeken aangeraden, die haar leraar haar nooit zou aanraden. Zelfs een boek dat ik voor haar uitzocht, kon rekenen op een klacht: “Ze doen er twee hoofdstukken over om uit te leggen wat de situatie is.”
Twee hoofdstukken? Ik vind het nog meevallen. Als je echter tussen de regels doorluistert, merk je de eigenlijke klacht: het gaat te langzaam. Lezen is een trage bezigheid. Boeken zijn traag. Dat een situatie eerst geschetst moet worden, voor je verder kunt, dringt niet door. Ik snap het wel: op tv kun je de situatie in één oogopslag overzien. Bij een boek moet er toch wat meer beschreven worden. En dat is traag, werkt vertragend, wat juist één van de spanningselementen van een boek kan zijn.
Nederland leest niet. Ik vind dat jammer. Initiatieven als Nederland leest, (kinder)boekenweek, maand van het spannende boek. Ik ben bang dat de boekbloggers roependen in de woestijn zijn.

Lezen moet weer leuk worden!

Weg met boeken over de oorlog, over navelstaarderij en andere filosofische verhandelingen! Laat leerlingen zelf bedenken welke boeken ze leuk vinden en introduceer langzaam wat literatuur met een verhaallijn zonder navelstaren. Laat boeken weer spannend worden, met een echt verhaal, zoals bijvoorbeeld bij de verschillende Young Adult fictie. Het hele concept “literatuur” moet heruitgevonden worden, zodat leerlingen en kinderen weer plezier krijgen in het lezen en zodat Nederland leest. Lezen is, wat mij betreft, het allermooiste van al onze verworvenheden, omdat het ons vrij maakt.
bron: via Photopin.

5 Reacties

  1. Irene

    Hear hear!
    Ik neem mezelf ook steeds voor om meer leesvoer tot me te nemen, maar constateer dat ik reeds na 1 bladzijde al in slaap val. Dat vind ik een super vervelende eigenschap.
    Maar ik ben het met je eens. Het moest niet mogen dat er zo weinig gelezen wordt. Alleen al om je eigen woordenschat uit te bouwen en je fantasie te laten prikkelen! Dat laatste is wel een sprankelend voordeel van boeken lezen, dacht ik zo!

    Antwoord
    • Martha

      O ik ben het zo met je eens! Vooral woordenschat is belangrijk!

      Antwoord
  2. Carel

    blog van gisteren, blog van morgen, lezen, maar niet omdat het moet

    Antwoord
  3. Rob Alberts

    Bij toetsen vraag ik altijd aan de kinderen of zij een leesboek bij zich hebben.
    Na de toets is het plezierig om even te lezen.
    Zo merk ik ook dat de gratis kranten bij het ov het leesgedrag hebben veranderd.
    Lezen is leuk!
    Vriendelijke groet,

    Antwoord
  4. Liesbeth

    De Chinese meisjes (7, 11 en 13 jaar) die ik probeer wat Nederlands te leren smullen van boeken! Ze lezen ze aan elkaar voor, ze lezen hardop voor zichzelf en ze vinden het geweldig. Doordat hun Nederlands nog heel slecht is lezen we nu Jip en Janneke en dat is een tophit. Ik hoop zo dat ik ze mee kan geven hoe heerlijk het is om te kunnen lezen en het lijkt er heel voorzichtig op dat dat gaat lukken…

    Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. Martha Pelkman (@drspee) - Wow! Mijn 666e blog is een pleidooi voor herziening van het concept literatuur om mensen aan het lezen te krijgen:…
  2. @BeelaertsJ - RT @drspee: Wow! Mijn 666e blog is een pleidooi voor herziening van het concept literatuur om mensen aan het lezen…
  3. #50books vraag 42: Lezen is een hel - Martha blogt privé - […] jaar stelde ik zelf de vraag over Nederland leest. Ik schreef zelf: Nederland leest niet als antwoord op de vraag.…
  4. #50books vraag 42: Lezen is een hel - Martha blogt priv√© - […] jaar stelde ik zelf de vraag over Nederland leest. Ik schreef zelf: Nederland leest niet¬†als antwoord op de vraag.…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

×

Klik op de foto om WhatsApp te openen op je mobiel of computer en stuur mij een berichtje!

× Hoe kan ik je helpen?