Logo_InternetbureauDrsPee
WhatsApp
Telefoon

De taal van visitekaartjes

door | 21 oktober 2014 | Overige, Taal | 2 reacties

visitekaartjes

IMG_0002De laatste tijd ben ik veel aan het netwerken geweest. Ik krijg dan ook veel visitekaartjes van mensen die me iets willen verkopen of met wie ik contact mag opnemen om hen iets te verkopen. Die visitekaartjes vind ik leuk en ik verzamel ze dan ook graag. De vormgeving, kleuren of afwezigheid daarvan, maar ook hoe mensen zich noemen op hun visitekaartje vind ik erg interessant om te zien. Nog leuker is het om te kijken of je er iets uit kunt afleiden met betrekking tot hun karakter. Dat heeft echter niets meer met taal te maken, dus dat doe ik dan maar privé. Vandaag dus een blog over de taal van visitekaartjes.

De visitekaartjes van zzp’ers

Veel visitekaartjes van zzp’ers vertonen een keur aan namen om aan te geven dat men eigenaar is. “Eigenaar” is nog de meest simpele versie. Sommige zzp’ers ontlopen het probleem door gewoon maar niets erop te zetten. Dat zijn verreweg de meeste van de visitekaartjes die ik heb verzameld. Er zijn zzp’ers die zichzelf CEO noemen: chief executive officer. Dat is ongeveer vergelijkbaar met directeur.
Stiekem moet ik daar altijd een beetje om gniffelen. Je weet dat het een éénmanszaak betreft, maar toch noemen ze zich CEO of directeur. Van wie zijn ze dan de directeur? De kat? De hulp in de huishouding? Ik ben nog geen DGA’s tegengekomen overigens: Directeur Groot Aandeelhouder.

De visitekaartjes van werknemers

Deze visitekaartjes vertonen ook een eigenaardigheid. Namelijk de manager of consultant. Om met de manager te beginnen: het kan een voorvoegsel of een achtervoegsel zijn. Zo hebben we de marketing manager, maar ook de manager facilitaire dienst. Die laatste is vaak gewoon de huismeester. Velen noemen zich manager omdat hun functie zo heet. Ga je echter doorvragen, dan kom je te weten dat ze nauwelijks iets anders managen dan hun eigen agenda. Ik denk bij een manager toch sneller aan iemand die een volledige afdeling van tien of meer mensen aanstuurt.
De consultant is iemand die je kan consulteren: om raad vragen. Een consultant kan ook verschillende vormen hebben. De bekendste is de business consultant. Ik heb echter nog nooit een bevredigend antwoord gehad op de vraag wat deze dan precies doet. Een andere versie is de business specialist. Het zal hetzelfde zijn, maar als iemand het me wil uitleggen graag. Ik zie het verschil niet.

Goeroes en coaches: een wildgroei

Marketing goeroe zie je gelukkig niet al te vaak meer, maar coach des te meer. De ene helft van Nederland coacht of traint de andere helft van Nederland. Leuk, al die coaches, maar het zijn er zoveel dat er een wildgroei ontstaat. Wat mij betreft zijn de termen goeroe en coach behoorlijk gedevalueerd. Want geef toe: bij een coach denk je vooral aan mensen als Louis van Gaal en Gerard Kemkers. Niet aan iemand die je handje vasthoudt en zijn oortje op zijn zieltje te luisteren legt.
Kortom: bedenk goed, wat je met je visitekaartje doet! Zo’n kaartje maakt een tweede eerste indruk namelijk. Het kan te patserig overkomen of te bescheiden. Beiden zijn niet goed. O, en vergeet de achterkant niet! Daar kun je een prachtige boodschap opzetten. Zoals bij die van mij.

Meer weten of vragen?

Ben je geïnteresseerd geraakt door dit blog? Stuur me een berichtje en help je verder!

2 Reacties

  1. Elja

    Ik moest hier smakelijk om lachen. Maar het is ook echt lastig, je functie vangen in een paar woorden. Vooral als je, zoals ik, zoveel verschillende dingen doet om je geld te verdienen.
    Ik vind dat ‘manager’ ook altijd lastig te interpreteren. Ik denk dat mensen vaak niet te kiezen hebben. Dat het bedrijf de titel verzint er op het kaartje zet. Zo’n benaming is van binnenuit geredeneerd en niet van buitenaf (begrijpen de mensen buiten ons bedrijf wat die betekent)?
    En als ZZP-er is het ook lastig. Je wilt niet onderschat worden. En je hebt maar 1 kans om een potentiële klant te interesseren (denk je).

    Antwoord
    • Rob Alberts

      Juiste het vangen van je beste kwaliteit in een motto maakt een visitekaartje sterk.
      Vriendelijke groet,

      Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. @indigonl - RT @drspee: De taal van visitekaartjes http://t.co/c4AMq5Nsbw over de DGA en de CEO van eenmanszaken.
  2. @braecken1 - "Wat staat er op Uw kaartje?" De taal van visitekaartjes http://t.co/rNbDkUCxIu

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest