Logo_InternetbureauDrsPee
WhatsApp
Telefoon

“Klik, klik, klik en klaar is je nieuwe website!”

door | 02 maart 2023 | Websites | 0 Reacties

nieuwewebsite_drspee

Het leek me vandaag een mooie gelegenheid om jullie eens mee te nemen in hoe een nieuwe website tot stand komt. Het is helaas niet klik, klik, klik en klaar, zoals de titel van dit blog zegt. Daarom neem ik jullie stap voor stap mee in wat ik doe om een nieuwe website te maken voor mijn klanten. Ik ga hierbij even uit van de meest vloeiende vorm. Dat betekent dat de klant het direct eens is met de eerste opzet en dat alles waar ik om vraag direct aangeleverd wordt. Ik geef je dus echt een kijkje in mijn keuken. Want het is niet gezegd dat elke website specialist op deze manier werkt.

Nadat de offerte geschreven en goedgekeurd is, ga ik aan de slag om alle benodigde zaken die in de offerte stonden op te slaan op mijn computer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een logo, foto’s (met vermelding van de fotograaf als dit is afgesproken) en als deze aanwezig zijn de teksten die gebruikt mogen worden met vermelding van de tekstschrijver.

Installatie van de software

Voor een nieuwe klant maak ik altijd een subdomein aan op mijn server, zodat ik daar in alle vrijheid kan bouwen aan de nieuwe website. Mijn klant kan thuis vanuit zijn of haar luie stoel meekijken naar de ontwikkeling van de site. Ik installeer daar WordPress met het thema en de verschillende plugins die nodig zijn op de website werkend te krijgen. Soms moet ik daarvoor nieuwe plugins aankopen, op andere momenten moet ik een nieuwe licentie voor het thema aanschaffen zodat alles gelijk goed werkt. Ik stel ook alvast een SSL-certificaat en beveiliging in op de website, zodat de site niet tijdens de ontwikkelingsfase kan worden gehackt. Veiligheid voor alles, nietwaar?

Vervolgens stel ik WordPress in, zodat de pagina’s op de juiste manier gelinkt worden (zogenaamde permalinks), de algemene instellingen zodat de week op de juiste dag begint en de correcte tijdzone, zodat eventueel blogs en producten of kalenders op de juiste manier worden weergegeven. Als er een webshop gebouwd mag worden, zorg ik ervoor dat de juiste adresgegevens, notatie van de prijzen en verzendmethodes worden ingesteld en natuurlijk dat er met iDeal betaald kan worden. Alle andere plugins die instellingen nodig hebben, neem ik ook mee in deze eerste installatieronde.

De bouw van de nieuwe website

Jaren geleden, ergens in 2005, bouwde ik een website voor een schilder. Ik had nog nooit gehoord van WordPress en tikte de hele website in code. Alles was pure code. Zelfs het contactformulier. Toffe website voor die tijd, al zeg ik het zelf. Daarna kwam ik in aanraking met WordPress en mijn leven werd een stuk makkelijker. Geen code, geen aparte stylesheet meer en geen scripts meer zodat het contactformulier werkte zoals het moest. Maar ieder thema had zijn eigen manier van instellen, dus de moeilijkheden verschoven van coderen naar leren hoe elk thema werkt. Zoeken naar het juiste thema voor de juiste klant. In de beginjaren van WordPress, rond 2006, 2007, heb ik enorm veel uitzoekwerk gedaan. Allemaal in de avonden en weekenden, omdat ik nog in loondienst werkte.

WordPress evolueerde en ik ging mee. Tot ik in 2014 als zelfstandig ondernemer websites ging bouwen. In WordPress, dat ik me inmiddels volledig eigen had gemaakt. En de kennis van code (HTML en CSS) legde me geen windeieren. Als het thema niet meewerkte, kon ik aan de slag met code om het verhaal aan te passen aan de wensen van de klant.

In 2015 leerde ik Divi kennen van Elegant themes. Wat een heerlijk thema! En sindsdien bouw ik websites in dit sjabloon. Natuurlijk weet ik ook hoe Elementor werkt, wat wel en niet kan met Visual Composer (de Muffin) en andere builders, maar je mag best een favoriet hebben, toc? Hier lees je waarom ik zo wild ben van Elegant themes en Divi.

Terug naar het onderwerp

Yoast SEO basics. Handleiding voor gebruik plugin bij blogs en pagina'sZodra thema en plugins zijn geüpload en erin gezet zijn, begint het werkelijke bouwen. Dan gaat het niet alleen om de verschillende pagina’s die gebouwd moeten worden, maar ook hoe ze eruit moeten zien. Op basis van handboeken stijl van de grafisch ontwerper (de huisstijl) of mijn eigen intuïtie en de voorkeuren van de klant maak ik als eerste de homepage van de nieuwe website op. Als de klant daarmee akkoord is, ga ik aan de slag met de andere pagina’s. Ik houd daarbij met de volgende zaken rekening:

  • SEO (Zoekmachine optimalisatie)
  • Pagina snelheid
  • Implementatie van een facebook pixel, Google Analytics code en andere scripts die in de site mogen
  • Privacybeleid, cookieverklaring en algemene voorwaarden die op de site moeten
  • Toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking (vooruitlopend op een trend in Amerika waarvoor zelfs een wet bestaat)
  • En last but not least de mobiele versie van een website die er op sommige punten toch een beetje anders uit mag zien in verband met de werkbaarheid van de site

Wel of geen teksten

Als de teksten geschreven zijn door een tekstschrijver, loop ik ze altijd even na. Dat is mijn inslag als neerlandica. Ik kan niet zo goed tegen spelfouten. Jouw tekstschrijver is natuurlijk de beste, maar er kan altijd een klein foutje ingeslopen zijn. Die haal ik er stilzwijgend nog even uit. Zelfs de meest perfecte schrijver mist nog wel eens een d of t aan het einde, omdat je blind wordt voor je eigen teksten op den duur. Daarnaast zorg ik dat de teksten op de juiste manier, met de juiste code voor de tussenkopjes in de site worden gezet. Ik zorg ervoor dat de code die Word stiekem meegeeft op de achtergrond niet meegenomen wordt in de teksten op de website. En dat de metabeschrijving meegenomen wordt. Zie ook mijn blog over Yoast SEO als referentie voor waar ik allemaal op let bij de optimalisatie.

Als ik de teksten voor jou mag schrijven, dan ga ik je eerst helemaal uithoren over jouw onderwerp en waarom jij doet wat je doet. Op basis daarvan schrijf ik je dienstenpagina’s, je homepage en je over jouw pagina. Ik probeer jouw essentie te snappen en over te brengen op jouw bezoekers en potentiële klanten. Daarvoor leef ik me helemaal in en probeer me te verplaatsen in jouw potentiële klant. Ik kijk naar hoe jouw insteek is: ga je voor pijn of verlangen? Dat is belangrijk om te weten want op basis daarvan schrijf ik je teksten.

Extra’s: externe en interne koppelingen

iDeal logoSoms moeten er externe koppelingen gemaakt worden in je site. Bijvoorbeeld van je website naar je academy, zodat nieuwe cursisten naadloos worden aangemeld in de cursussite en dat daarvandaan een mailtje naar de cursist gestuurd wordt naar de cursist met inloggegevens. Of aankopen in je webshop moeten worden ingeschreven in je nieuwsbrief systeem. Of je wil dat mensen zich zelf kunnen inschrijven in je nieuwsbrief. Ook daar moet een koppeling komen naar je nieuwsbriefsysteem. Misschien heb je een customer resource management systeem waar je klanten in opgeslagen moeten worden. Een betaalsysteem zoals iDeal… En ga zo maar door.

Dan zijn er ook nog interne koppelingen. Als je bijvoorbeeld je e-learning op je eigen site hebt staan (slim want bezoekers blijven op je eigen site en dat telt weer mee voor je pageviews!), dan moet je cursist na aanschaf in je webshop direct gekoppeld worden aan de juiste cursus en daar toegang tot krijgen. Misschien het wel een abonnement of een cursus die in termijnen betaald kan worden. Dan moet ook dat ingeregeld worden.

De nieuwe website is klaar. Hoera!

Yes, de nieuwe site is klaar! Tijd voor een feestje. Je kunt niet wachten tot je je nieuwe site kunt lanceren, promoten en tonen aan het publiek. Laat de bezoekers maar komen! Mijn werk is nog niet af. Ik mag er nog voor zorgen dat je website op jouw domeinnaam komt te staan. Daarvoor moet ik je nieuwe website van mijn subdomein verhuizen naar je eigen domein. Daarvoor mag ik ook nog wat aanpassingen doen in je database en als je website dan helemaal verhuisd is, loop ik hem nog na om te checken of er geen gekkigheid is die ervoor zorgt dat je site er staat zoals ik hem gemaakt heb.

Niet echt klik, klik, klik en klaar die nieuwe website

Wat ik nog niet gemeld heb, is dat ik voortdurend investeer in nieuwe kennis door tijd te nemen voor het inlezen in nieuwe technieken, nieuwe trends en ontwikkelingen te volgen en geld vrij te maken voor cursussen op het gebied van WordPress. Dat allemaal om voor jou de beste website neer te zetten die jij kunt hebben. Zodat jouw website ook daadwerkelijk de doelen haalt die jij gesteld hebt – doelgericht; en intuïtief is voor de bezoeker zodat hij of zij weet waar hij of zij moet zijn voor jouw cursus of product of contactformulier.

Op de achtergrond zit er dus echt wat meer werk in dan een thema uitzoeken en de teksten en plaatjes erin zetten. Jouw website is voor mij het allerbelangrijkste en daar wil ik alleen mijn allerbeste best voor doen!

Meer weten of vragen?

Ben je geïnteresseerd geraakt door dit blog? Stuur me een berichtje en help je verder!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest