Offerteboeren van verbeelding?
Leveranciers van verbeelding, zoals grafisch ontwerpers, websitebouwers en copywriters worden vaak geconfronteerd met de volgende vraag.
Hoi,
Wij zijn Jan, Piet, Joris en Korneel van de Kaapbaarden en we kwamen je profiel tegen op LinkedIn. We waren onder de indruk van je portfolio. Daarom hebben we besloten dat jij, samen met vier anderen een offerte mag uitbrengen voor het maken van onze website / schrijven van onze teksten / ontwerpen van ons logo. Bijgaand vind je de twintig pagina’s tellende briefing welke een idee moet geven van wat wij willen.
We vragen je om je ideeën met ons te delen en ons een indicatie van de kosten te geven. Als we jou uitkiezen, dan kun je ons in een zoom-meeting nog vragen stellen en dan gaan we aan de slag.
Wow, echt? Wat een eer! Ik mag een offerte uitbrengen en ik mag ook even mijn ideeën bij de briefing aan de heren doorgeven. Om het nog maar even niet over het woordje ‘welke’ te hebben, dat als betrekkelijk voornaamwoord wordt gebruikt, de zogenaamde verwelking, waar ik echt koude rillingen van krijg. En dan, als mijn ideeën bevallen, mag ik ook nog een uur van mijn tijd toevoegen aan een online meeting, waarin ik op audiëntie mag.
Een vraag die ik zelf wel eens tegenkom, is de vraag of ik ‘even’ een indicatie van de kosten voor een simpele website kan geven of wat het kost om een tekst te schrijven voor een website, zonder dat ik van tevoren in gesprek kan met de opdrachtgever. Na zes jaar als zelfstandige ben ik door schade en schande wijs geworden. Dit soort vragen ga ik niet meer beantwoorden of enkel nog met een heel globale indicatie.
Laat me uitleggen waarom
Het goed lezen van een briefing kost mij zeker een uur. Daarna moet ik mijn ideeën nog op een rijtje gaan zetten, als ik ze al meteen heb. Zo niet, dan ben ik daar zeker wel een paar uur mee bezig om ze te krijgen. Het schrijven van de offerte, kost mij dan ook nog eens twee uur. Al met al ben ik daar dan zo’n zes uur mee bezig. Zes uur die slechts weinig toevoegen aan mijn levensvreugde.
Daarnaast moet ik maar een beetje gokken op basis van de mail met wat voor mensen ik te maken heb. Ik vind het heel belangrijk om mijn klant een beetje te leren kennen in een gesprek, zodat ik kan inschatten wat iemand leuk vindt of hoe zijn karakter is. Daardoor kan ik beter aansluiten bij de wensen van de opdrachtgever. Dat is ook de reden waarom ik liever niet meer via iemand werk.
Kortom, ik ben een leverancier van jouw verbeelding. Ik maak je teksten of website op basis van wie jij bent, niet op basis van een mailtje. Dus als je serieus een goede tekst wil, die bij jou past, kijk dan gewoon even op mijn website en neem contact met mij op. En houd vooral op met offertes shoppen. Ik ben geen offerteboertje.
Meer weten of vragen?
Ben je geïnteresseerd geraakt door dit blog? Stuur me een berichtje en help je verder!
En laat vooral je ideeën achter, die kunnen we dan meegeven aan de goedkoopste aanbieder, die lijkt beslist minder creatief maar dat kunnen we dan compenseren met jouw input.
Precies, f**k them. Na jouw presentatie, waarvan ze kostenloos gebruik kunnen maken, pleiten ze hem zonder enig vooruitzicht jou te consulteren.