WhatsApp
Telefoon

10 essentiële functies die een website moet hebben

door | 26 juli 2023 | Websites | 0 Reacties

10 essentiële functies die jouw website moet hebben volgens DrsPee

Het hebben van essentiële functies op een website is cruciaal om bezoekers te betrekken, een positieve gebruikerservaring te bieden en uiteindelijk conversies te stimuleren. Hier zijn de top 10 essentiële functies die elke website zou moeten hebben:

  1. Duidelijke navigatie: Een intuïtieve en gemakkelijk te gebruiken navigatiemenu dat bezoekers helpt om snel door de website te bladeren en de gewenste informatie te vinden. Je website moet natuurlijk geen doolhof worden waarin je bezoeker verdwaalt.
  2. Responsief ontwerp: Een ontwerp dat zich aanpast aan verschillende schermformaten, zoals mobiel, tablet en desktop, om ervoor te zorgen dat de website er goed uitziet en goed functioneert op elk apparaat. Websites en zeker webshops worden steeds meer bekeken op mobiele apparaten zoals tablets en smartphones. Zorg er dus voor dat je site daar ook goed op getoond wordt.
  3. Contactinformatie: Een duidelijk vermelde contactpagina met relevante contactgegevens, zoals e-mailadres, telefoonnummer en fysiek adres. Dit vergroot het vertrouwen van bezoekers en maakt het gemakkelijk voor hen om met je in contact te komen. Als je als bedrijf je website hebt, dan is een KvK-nummer en BTW-nummer ook van belang. Wat je er beter af kunt laten is je bankrekeningnummer. Dit nodigt uit tot fraude, omdat tezamen met de andere gegevens dan gemakkelijk abonnementen kunnen worden afgesloten op jouw naam of je bedrijfsnaam.
  4. Call-to-Action (CTA): Strategisch geplaatste CTA-knoppen die bezoekers aansporen tot actie, zoals het invullen van een formulier, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het kopen van een product. Mijn advies is wel om hier toch spaarzaam mee om te gaan: twintig CTA-knoppen op een pagina is echt teveel.
  5. Over ons pagina: Een pagina die informatie geeft over het bedrijf, de missie, visie en de mensen erachter. Dit helpt bij het opbouwen van geloofwaardigheid en vertrouwen bij de bezoekers. Wist je dat de Over ons of Over mij pagina na de homepage de meest bezochte pagina is van je website? Ik geloof niet meer in het oude B2B (business to business) of B2C (business to consumer) model. Mensen doen zaken met mensen. Dat is veel meer een P2P (people to people) model. De meeste zaken worden ook vaak beklonken in een informele setting, zoals een borrel of een sauna. Laat dus zien wie je bent en waar je voor staat.
  6. Zoekfunctionaliteit: Een zoekbalk waarmee bezoekers snel kunnen zoeken naar specifieke inhoud of producten op de website. Als je zoals ik 1840 blogs hebt met informatie en soms wat onzin, dan is het handig als mensen toch de relevante informatie eruit kunnen filteren door middel van een zoekfunctie.
  7. Beveiliging en privacybeleid: Een veilige website met een SSL-certificaat (het groene slotje in je adresbalk) en een duidelijk privacybeleid om de veiligheid van gebruikersgegevens te waarborgen. Daarnaast dien je ook een cookiebeleid op je website te hebben en een opt-in waarmee je bezoekers kunnen bepalen of ze cookies willen toelaten.
  8. Snelle laadtijd: Een website die snel laadt om te voorkomen dat bezoekers afhaken vanwege lange wachttijden. Je hebt maar drie seconden om een eerste indruk te maken, dan kun je maar beter ervoor zorgen dat je website binnen een halve seconde is geladen.
  9. Social media-integratie: Links naar en/of widgets voor sociale mediaplatforms om bezoekers aan te moedigen de website te delen en te volgen. Dat kan al door een aantal icoontjes van socials onder je blog te laten verschijnen, zodat je lezer het makkelijk kan delen op de verschillende social media of door je instagram feed op je site te delen.
  10. Toegankelijkheidsopties: Functies zoals tekstaanpassingen, ondertiteling bij video’s en andere toegankelijkheidsaanpassingen om ervoor te zorgen dat mensen met verschillende behoeften de website gemakkelijk kunnen gebruiken. Ook dit wordt steeds belangrijker. In Amerika is er een wet aangenomen die ervoor moet zorgdragen dat mensen met een beperking iedere website die ze bezoeken ook daadwerkelijk kunnen bekijken en gebruiken. Er zijn daar inmiddels ook al advocaten die dagelijks websites testen op toegankelijkheid en een bedrijf sommeren de site toegankelijk te maken, zodat ze voldoen aan de wet, op straffe van een boete.

Door deze essentiële functies te implementeren, kun je een website op het internet tonen, die aantrekkelijk is voor bezoekers, een goede gebruikerservaring biedt en uiteindelijk je bedrijfsdoelen ondersteunt. Overigens zijn dit suggesties en geen regels. Maar het helpt natuurlijk wel.

Heb jij een website en heeft jouw website een of meer van deze 10 essentiële functies niet? Plan dan even een gratis en vrijblijvende afspraak in mijn agenda en we bespreken hoe we jouw website kunnen upgraden!

Meer weten of vragen?

Ben je geïnteresseerd geraakt door dit blog? Stuur me een berichtje en help je verder!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest