In De zes levens van Sophie van Sarah Meuleman schrijft Hannah over drie vrouwen die proberen een bestaan voor zichzelf op te bouwen, ondanks de heersende tijdgeest. Het lukt echter niet om dit boek te schrijven. Langzaam glijdt Hannah af in een leven van drugs en feesten, tot ze zichzelf terugvindt op een plek waar ze niet wil zijn in een leven dat ze niet wil leven. Ik val niet omdat ik viel, maar omdat ik sprong. (blz 248)
Het boek is opgebouwd in kleine hoofdstukjes met titels die volgens mij stuk voor stuk titels van liedjes zijn (Suicide is painless, It’s oh so quiet, Daar gaat ze) of van boeken (Great expectations, Walk the line). Ieder hoofdstuk heeft als ondertitel een jaartal: de meesten zijn 1996/7 en 2014/5. Maar er zijn er ook met jaartallen aan het begin van de twintigste eeuw die gaan over de schrijfsters.
Vervolgens is het boek ook opgedeeld in zeven delen, drie keer Hannah, drie keer de naam van de schrijfster die op dat moment onderwerp van onderzoek is en een keer Sophie, als laatste.
Van de achterflap:
België, jaren negentig, het tijdperk-Dutroux. Hannah en Sophie zijn twaalf en delen alles met elkaar, zoals alleen twaalfjarige meisjes dat kunnen. Als Hannah valt voor de charismatische Damiaan, verandert hun vriendschap. Dan, na een nachtelijk feest in het dorp, komt Sophie niet meer thuis.
Achttien jaar later woont Hannah in New York. Ze is succesvol als columnist voor een modeblad, maar besluit het roer drastisch om te gooien. Ze trekt zich terug in een kamer in Brooklyn om een biografie te maken over beroemde schrijvers: Agatha Christie, Barbara Follett, Virginia Woolf. Drie vrouwen die worstelden met vragen over familie, trouw en ambitie; drie schrijvers die op een dag spoorloos verdwenen.
Hannah’s zoektocht naar de vrouwen roept vragen op die ze lang heeft verborgen. Wat is er die nacht gebeurd met Sophie? Waarom heeft ze haar laten gaan? Wat weet Hannah?
Hannah weet ontzettend veel. Niet alleen over de celebs die over de rode loper spic en span naar een feestje flaneren, maar ook over hoe ze bezopen en verlopen aan het begin van de ochtend naar huis gaan.
En Hannah weet nog meer. Over Sophie en Damiaan, over haar leven in Vlaanderen en over wat zich daar heeft afgespeeld. Hannah en Sophie zijn vriendinnen in de tijd dat An en Eefje uit de kelders van Dutroux gehaald worden.
Maar Sophie en Hannah zijn meer: klasgenootjes, minnaressen en uiteindelijk verbergers van een geheim dat ze al zeker 18 jaar met zich meenemen. En dan waagt Hannah de sprong. Hannah keert terug naar Vlaanderen, vanuit New York en alles keert om.
Die omkering aan het einde kwam als een verrassing
En ik ben er nog niet over uit hoe ik deze omkering moet kwalificeren. Ik wil uiteraard niet te veel weggeven, maar ik moet het er wel over hebben. Zo rond bladzijde 181 beginnen mijn wenkbrauwen omhoog te gaan om niet meer omlaag te gaan tot na deze review. Ik ben verbaasd over de twist in de plot die ik niet had verwacht. Ik heb zelfs stukjes tekst teruggelezen omdat ik dacht dat ik iets had gemist.
Aan de ene kant is het knap dat Sarah Meuleman die omkering weet te beschrijven, aan de andere kant: ik vind hem wel wat ver gezocht. Voor mijn gevoel zijn er namelijk nog eindjes die zich niet aan elkaar laten knopen. Maar wellicht denken mijn mederecensenten hier anders over?
Kortom, ik ben niet onverdeeld positief over dit boek. Het is een verhaal dat lekker wegleest ondanks dat je in het begin echt even moet inkomen vanwege de bijzondere opbouw van het boek, maar als het eenmaal gaat lopen, dan lees je verder en wil je weten hoe het afloopt. En dan word je volledig op het verkeerde been gezet door die omkering die ik eerder beschreef.
Ik denk eigenlijk dat ik de omkering in het verhaal zelfs een makkelijke oplossing vind, omdat de schrijfster misschien niet meer wist hoe ze het moest afmaken. Voor mij komt die omkering echt als een duveltje uit een doosje en dat bevalt me niet. Maar misschien heb ik aanwijzingen gemist.
Hier kun je de andere recensies van dit boek lezen.
[bol_product_links block_id=”bol_551941676c7a0_selected-products” products=”9200000031332904,9200000030656211″ name=”notjustanybook” sub_id=”sophie” link_color=”EA2C4D” subtitle_color=”F98738″ pricetype_color=”590805″ price_color=”EA2C4D” deliverytime_color=”590805″ background_color=”F4F1ED” border_color=”E5D3A9″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”0″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Dit is mijn twintigste boekrecensie voor Not just any book. Ik heb dit boek gratis gekregen, maar dat heeft in geen enkel opzicht mijn mening over het boek beïnvloed. De link naar het boek is een affiliate link. Dat betekent dat ik een beetje geld krijg als jij dit boek of een ander koopt.
Grappig, ik zag hem al van mijlenver aankomen, dwz ik dacht al heel snel: het zou me niets verbazen als… Ik denk niet dat je echt aanwijzingen hebt gemist. Maar de stukjes over de bewuste nacht zijn wel dusdanig vaag dat ze bij mij meteen al vragen opriepen.
Ja ik vond het ook ontzettend vaag en daarom was het voor mij zo’n verrassing. Ik wilde bij jou reageren dat ik het met je eens was dat die schrijfsters er met de haren bijgesleept zijn, net als de hoofdstuktitels, maar ik zag geen reactiemogelijkheid :).
Dit boek heeft me niet echt kunnen bekoren: te makkelijk, te veel losse eindjes.
Klinkt bijzonder intrigerend