Dit heb ik al eerder gezegd, maar ik herhaal het nog maar een keer. De 60 minuten serie van Frankwatching heeft als voordeel dat je het boekje in een uurtje hebt uitgelezen. Het nadeel is dat in praktijk brengen van de wijze lessen die in de boekjes staan, enkele dagen tot zelfs weken in beslag gaan nemen. Gelukkig heb ik de tijd om dat voor elkaar te gaan krijgen. Ik las vorige week het boek Sociale media strategie van Jarno Duursma. Dit boekje had ik ook op het jobsevent van Frankwatching aangeschaft.
Het boek bestaat uit negen hoofdstukken en een inleiding over de sociale mediarevolutie. Het fijne van dit boek is dat Duursma niet ingaat op hoe je een tweet moet opstellen of hoe een update op LinkedIn werkt. Hij veronderstelt dat dit bekend is bij de lezer. Ik vind dit fijn, omdat er genoeg andere boeken zijn die dit heel duidelijk uitleggen. Daarnaast kan hij nu direct to the point komen en het over strategieën gaan hebben.
Sommige mensen (lees: ik) raken een beetje in paniek als men over een strategie begint. Gelukkig legt Jarno uit wat een strategie is:
Eigenlijk is een strategie niets meer of minder dan een plan waarin je aangeeft welke doelen je wilt realiseren, waarom dat verstandig is, hoe dat aangepakt moet worden en welke middelen moeten worden ingezet om de gewenste doelen te behalen.
Zo, die paniek is weg. Dit kan ik.
De schrijver gaat verder met het opstellen van zijn Smart Social Media Model. Dat model bestaat uit zeven stappen die ik kort zal noemen. Voor de uitwerking ervan, moet je echt het boekje lezen.
De eerste stap is het starten met social research, onderzoek doen naar hoe je bekend bent op internet en hoe er over je gesproken wordt op sociale media. Er zijn een aantal tools die je daarbij kunnen helpen, zoals socialmention.com en socialmediacheck.nl. Natuurlijk kun je ook de geavanceerde zoekfunctie van Twitter zelf gebruiken.
De tweede stap is het bepalen van je doel. Wat wil je bereiken met je strategie? Jarno noemt een aantal doelen die je kunt stellen voor jezelf. Hij behandelt daarbij de KPI, key performance indicators, en tactieken die je in kunt zetten om je strategie handen en voeten te geven. Belangrijk zijn hierbij een SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats) en het SMART maken van je doelen. SMART wil zeggen: specifiek, meetbaar, acceptabel, resultaatgericht en tijdsgebonden. Zo kun je bijvoorbeeld als doel hebben dat je de marathon van Rotterdam wil gaan lopen in april 2014. Het is specifiek, meetbaar, resultaatgericht en tijdsgebonden. Maar het is niet acceptabel voor mij: ik heb een hekel aan hardlopen dus dit is geen slim doel voor mij.
Op de site van Jarno staat ook een filmpje van Simon Sinek. Dit is een filmpje van zijn presentatie op TedX. Hij heeft het hierin over de Golden Circle met een belangrijke vraag: waarom? Waarom moeten mensen je kennen, je product afnemen, of welk ander doel je dan ook voor ogen hebt?
Natuurlijk is stap drie het bepalen van je doelgroep. Daarvoor kun je persona’s creëren. Die persona’s helpen je om te bekijken waar je doelgroep is. TNS/NIPO (site van Jarno) heeft persona’s gemaakt om je daarbij te helpen.
Stap vier heeft te maken met het organiseren van je interne beleid. Handig als je een bedrijf hebt met verschillende afdelingen. Omdat ik dat niet heb, ga ik even verder met stap vijf: zorg voor aantrekkelijke communicatie. Hoe doe je dat? Ga bloggen of verzin iets anders, maar zorg dat je relevant bent. Daarmee krijg je extra zichtbaarheid en gratis publiciteit.
Stap zes is de uitvoering. Pas op de struikelblokken. Ik kan me herinneren dat ik ooit een blog startte voor een bedrijf waar ik werkte. Na drie maanden moest ik ermee ophouden, omdat de ROI (return on investment) te laag was. Jammer, ik kreeg niet de tijd om het uit te breiden. Soms is ROI niet direct te zien, het kost gewoon tijd. En tijd is dus een struikelblok. En er zijn er meer. Denk aan content verzamelen en overzicht houden.
De laatste stap gaat over meten, beheren en leren. Hiervoor ga je reflecteren op cijfers en andere KPI’s die je hebt ingesteld. Van die reflectie ga je leren en pas je eventueel je strategie aan.
Mijn mening over het boek sociale media strategie
Ik heb dit boekje gelezen met groeiende interesse. In het begin dacht ik: “Dit is alleen voor bedrijven! Hier heb ik niks aan.” Maar toen ik even verder nadacht, begreep ik dat ik het kon vertalen naar mijn persoonlijke situatie. Welke zaken kan ik aanpakken om bijvoorbeeld naamsbekendheid te genereren zodat ik een netwerk op kan bouwen, waar wellicht een baan uitrolt? Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn online sociale reputatie goed houd? Dit zijn vragen waardoor ik met het boek aan de slag kan. Het vergt even wat denkkracht en een aantal weken schrijven aan mijn strategie, maar het houdt me van de straat!
Overigens kan ik dit boekje wel aanraden aan iedereen die zijn sociale media strategie naar het volgende niveau wil tillen. Er worden veel tools genoemd en als je naar Jarno’s website gaat, dan kun je daar nog meer leren over de verschillende doelen die je kunt instellen, filmpjes kijken over bijvoorbeeld het opstellen van je strategie en links naar verschillende tools die je helpen met het meten van je doelen. Ik vond het ook mooi dat Jarno offline media combineert met links naar zijn site waar je nog meer kunt leren over het opstellen van een strategie. Een knap staaltje out of the box denken en combineren van online en offline, waar hij ook over spreekt in dit boek.
Ik vond de termen SMART en strategie, termen die mij normaal gesproken met angst vervullen, begrijpelijk uitgelegd. Ik weet nu wat er mee bedoeld wordt en ik weet: ik kan dat!
Jarno Duursma: Sociale media strategie in 60 minuten. Uitgeverij Haystack in samenwerking met Frankwatching. Tweede druk. 2013.
ISBN: 9789461260604
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks