Specsavers zit op mijn irritatiegrens


De laatste tijd valt me wat op bij de reclames. De reclames van Specsavers met name. Ik noem het de “bij ons is het gras groener”-spotjes. Het zijn spotjes waarin de prijzen van een andere opticien met deze brillenboer worden vergeleken. Ik vind ze verschrikkelijk. Voor mij is het reden om niet naar Specsavers te gaan.
Ik meen me te herinneren dat dit vroeger niet mocht in de reclame. Het kan echter zo zijn dat het vroeger wel mocht, maar dat men het fatsoen had om dit niet te doen. De regels zijn volgens mij zo dat een vergelijking op basis van feiten, die per definitie toetsbaar zijn, wel mag. Specsavers noemt keurig de datum waarop zij op de website van de concurrent hebben gekeken. Keurig, absoluut. Maar voor de gemiddelde Nederlander die Waybackmachine niet kent, is dit niet te checken.

Specsavers zit met deze reclames op mijn irritatiegrens

Het begon al met die foute zin in een van hun reclames. “Dat meen je niet! Hoeveel opticiens geen diploma te hebben?” Mateloos irritant. Ik kon die reclame niet horen, kreeg spontaan uitslag op mijn handen en rode vlekken in mijn nek.
Die reclame maakte een vergelijking met de opleiding van de verschillende opticiens. Dit vond ik vrij respectloos met betrekking tot de medewerkers van de verschillende opticiens. Nu is het iets minder respectloos omdat prijzen worden vergeleken en geen mensen meer worden gekwetst. Het blijft wat mij betreft een irritatiefactor.

Ik vind dat Specsavers op moet houden met vergelijken.

Trek klanten gewoon op je eigen merites en niet in de vergelijking met anderen. Als jij de betere opticien bent, laat dat dan zien door je eigen unieke inhoud te tonen. Ik vind een reclame veel sterker als een bedrijf laat zien wat zijn eigen kwaliteit is. Niet als hij die moet afzetten tegen een ander omdat je er bij de vergelijking op prijs beter vanaf komt. Alsof prijs het enige is.
En dan nog even over de kleinzerige reacties van de reclame modellen die, als ze de prijs horen van Specsavers, zich enorm in de kaart laten kijken. Ik denk hierbij vooral aan de reclame waarbij de klant van de andere opticien de stok van de hond weggooit en die waarbij de man een latex handschoen aantrekt en sarcastisch zegt “ontspan”. Bijzonder kinderachtig.
Wat ik sterk vind van de andere opticiens is dat zij niet ingaan op de reclames van Specsavers en zelf hun eigen reclames blijven maken. Gelukkig verlagen zij zich niet tot het niveau van Specsavers. Hulde!

Meer weten of vragen?

Ben je geïnteresseerd geraakt door dit blog? Stuur me een berichtje en help je verder!

2 Reacties

  1. Rob Alberts

    Nu blijkt dat vergelijking sites voor bijvoorbeeld zorgverzekeringen ook niet meer neutrale eerlijke informatie geven.
    Tja, prijs kwaliteit vergelijkingen blijven lastig!
    Instemmende groet,

    Antwoord
  2. Irene

    Ja ben het volledig met je eens. Punt is dat men in de reclamewereld schijnt te denken dat mensen ‘geprikkeld, zoniet geïrriteerd’ moeten worden opdat wij ons de gruwelijkheden van zo een reclame weten te herinneren.
    Het werkt echter averechts. En niet alleen bij mij. 😉

    Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. Petra Blankwaard (@indigonl) - Leestip voor @SpecsaversNL >> RT @drspee: Specsavers: "Bij ons is het gras groener" http://t.co/negZBCZbEw
  2. Martha Pelkman (@drspee) - In de herhaling van gisteren: De rode vlekken van de specsavers reclame http://t.co/tbJ47Gf2B8
  3. Martha Pelkman (@drspee) - @drspee specialers = specialers #stopdetijd http://t.co/tbJ47Gf2B8

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

×

Klik op de foto om WhatsApp te openen op je mobiel of computer en stuur mij een berichtje!

× Hoe kan ik je helpen?